سایت تفریحی و سرگرمی نالینو
هتل آپارتمان در مشهد
  • سرگرمی
  • زندگی بهتر
  • موفقیت
  • مجله خبری روز
  • سلامت
  • آشپزی
  • آیا حذف گلوتن در برنامه ی غذایی مضر است؟

    مجموعه : خواص خوراکی ها |منبع

    به گزارش نالینو به نقل از دکتر کرمانی؛ دنیای سلامت هر روز با پدیده ای نوظهور مواجه است و اخیرا برخی توصیه می کنند که به نام رژیم پاک، گلوتن را از رژیم خود حذف کنید تا سالم بمانید. اما تحقیقات جدید نشان داده حذف گلوتن از برنامه غذایی در واقع خطر ابتلای افراد به دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

    تحقیق

    دانشمندان در دانشگاه هاروارد اطلاعاتی به ارزش ۳۰ سال سوابق پزشکی حدود ۲۰۰٫۰۰۰ مریض را مورد بررسی قرار دادند. به صورت متوسط، بیشتر کسانی که مورد بررسی قرار گرفته بودند در روز کمتر از ۱۲ گرم گلوتن مصرف می کردند؛ معادل حدود دو یا سه برش نان سبوس دار.

    مشخص شد آنهایی که بیشترین مقدار ( ۲۰ درصد ) گلوتن را مصرف کرده بودند نسبت به آنهایی که تنها ۴ گرم گلوتن در طول روز دریافت می کردند ۱۳ درصد کمتر در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند. آنهایی که کمتر گلوتن مصرف می کردند کمتر هم تمایل به خوردن فیبر داشتند، فیبر یکی از عواملی است که ما را در برابر ابتلا به دیابت محافظت می کند. دکتر گنگ زونگ یکی از محققان دانشگاه هاروارد می گوید: ما می خواهیم مشخص کنیم عدم مصرف گلوتن در افرادی که مشکلات پزشکی ندارند چه تاثیری روی سلامتشان دارد. غذاهای فاقد گلوتن اغلب مقدار فیبر خوراکی کمی دارند، همچنین دیگر موارد مانند ویتامین ها و مواد معدنی را نیز کم دارند. همین باعث می شود مواد مغذی شان کم باشد و همچنین هزینه خرید این نوع غذاها نیز بیشتر است. افرادی که به بیماری سلیاک مبتلا نیستند بهتر است درباره گلوتن تجدید نظر کنند و برای پیشگیری از بیماری های مزمن آن را نیز در برنامه غذایی خود جای دهند.

    بیشتر درباره گلوتن بدانید

    گلوتن یک نام کلی برای پروتئینی است که در گندم، چاودار و جو پیدا می شود و نقش چشمگیری در فراهم کردن ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر در  برنامه غذایی مان ایفا می کند. در حالی که برخی از افراد دچار مشکل عدم تحمل گلوتن هستند ( افراد مبتلا به سلیاک ) و به اجبار نمی توانند گلوتن مصرف کنند، برخی دیگر با هدف سالم کردن رژیم غذایی خود و تغییر سبک زندگی از مصرف گلوتن پرهیز می کنند.

    با اینکه تحقیق گفته شده، خطر عدم مصرف گلوتن را به عنوان آزمایشی که ثابت شده بود اعلام کرد اما برخی همچنان در قابل اطمینان بودن این نتیجه شک دارند و نظراتی نیز درباره اش داده اند. برای مثال وب سایت Coeliac UK که خود از طرفداران زندگی بدون گلوتن است این بیانیه را در سایت خود قرار داد:

    این تنها یک تحقیق دیداری است و برای به اثبات رساندن یافته هایشان به تحقیقات بیشتری نیاز دارند چون هیچ رابطه ای بین سلیاک و دیابت نوع ۲ وجود ندارد. این تحقیق ۳۰ سال را مورد بررسی قرار داده و تنها به پیامدهای کاهش مصرف گلوتن اشاره کرده است در حالی که برای بیماران مبتلا به سلیاک این رژیم یک نوع درمان به حساب می آید. حداکثر گلوتن موجود در یک برنامه غذایی فاقد گلوتن، روزانه۵۰ میلی گرم است.

    این سازمان همچنین رابطه ی میان سلیاک و دیابت نوع یک را که قبلا مشخص شده بود دوباره برجسته کرد:

    رابطه ای قوی بین دیابت نوع یک و بیماری سلیاک وجود دارد چون هر دو بیماری خودایمنی بدن هستند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک بیشتر از عموم مرد در خطر ابتلا به سلیاک هستند، چیزی حدود ۴ تا ۹ درصد افراد مبتلا به دیابت از سلیاک نیز رنج می برند، این در حالی است که یک درصد افراد عادی در خطر بیماری سلیاک هستند.

    متخصصان تغذیه چه می گویند؟

    در این مورد با فریدا هارجو که یک متخصص تغذیه است صحبت کردیم، او می گوید:

    تحقیقات اخیر دانشگاه هاروارد مسلما کسانی را که با انتخاب خود گلوتن را کنار گذاشته اند متوقف خواهد کرد. تعداد کسانی که از این سبک زندگی پیروی می کنند در حال افزایش است. اما تنها زمانی ضروری است مصرف گلوتن را محدود کنید که نتوانید گندم را تحمل کنید و یا به بیماری سلیاک مبتلا باشید.

    اگر بدون دلایل پزشکی گلوتن را کنار بگذارید ممکن است با تعدادی از مشکلات سلامتی روبرو شوید. دکتر فریدا چند مورد از این مشکلات را برای ما توضیح داد:

    عدم تحمل: ممکن است حس کنید تعدادی از غذاها معده شما را با ایجاد ناراحتی، درد و حالت تهوع تحریک می کنند. اگر تشخیص داده نشده که مبتلا به سلیاک هستید لازم نیست همه گلوتن ها را از برنامه غذایی تان حذف کنید. کافیست از آنچه می خورید یک لیست تهیه کنید و ببینید دقیقا کدامیک باعث ناراحتی و عدم تحمل شده است. شاید تنها یک غذا است که باعث تحریک معده تان شده است.

    مواد مغذی: اگر مبتلا به سلیاک نباشید، نیازی نیست که گلوتن را از برنامه غذایی حذف کنید. انجام این کار بدون دلیل پزشکی می تواند باعث کمبود مواد مغذی شود. از آنجا که گلوتن در غذاهایی مانند گندم، چاودار و حتی جو و غلات پیدا می شود حذفش از برنامه غذایی، معادل محروم شدن بدن از ویتامین ها و مواد معدنی است. با اینکه گلوتن به خودی خود هیچ ارزش مغذّی ندارد اما غذاهایی که گفته شد همگی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین فیبر هستند که مشخص شده است برای کاهش دیابت و بیماری های قلبی مفید هستند.

    کاهش وزن: ادعاهایی وجود دارد که می گویند استفاده نکردن از گلوتن باعث کاهش وزن می شود. این ادعا تا حدودی درست است، آن هم به خاطر اینکه گلوتن بیشتر در غذاهایی پیدا می شود که قند و نشاسته بالایی دارند اما مدرک علمی برای ثابت کردن این ادعا وجود ندارد. به جای حذف گلوتن، به عنوان راهی سریع برای کاهش وزن بهتر است به ارزش غذایی آنچه می خورید توجه کنید و از غذاهایی که حاوی قند تصفیه شده، نمک بالا و مواد افزودنی هستند بپرهیزید.

    ارسال دیدگاه



  • تازه ترین ها
  • پربیننده های هفته
  • پربیننده های ماه